Svar: Grød og grøntsager eller grøntsager og grød?

1. december 2022

Alder:
5 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev, dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar:)

Ja, du kan godt bytte rundt på grøntsager og grød, det betyder i princippet ikke noget, hvornår på dagen han tilbydes det ene eller det andet. Du kan også vælge at bruge lidt grød som basis for grøntsagerne og gradvist trappe grøden ud og øge mængden af grøntsager, for på den måde vænne ham til grøntsagsmos i stedet for grød.

Når jeg ofte anbefaler, at man giver grøntsagsmos om aftenen, så er det, fordi jeg tænker, at det er vigtigt at tage udgangspunkt i familiemaden, så lillebror på sigt kommer til at spise den samme mad, som I andre. Men lige nu, hvor I er i opstartsfasen, er det rigtig fint, at du gør det, som du tænker vil give jer størst succes:)

Når han skal i gang med sit 3. måltid, vil det ofte være morgengrød, man starter med, og her kan det være en god idé at skifte mellem grød og grøntsagsmos til frokost - i Danmark vil jeg f.eks. ofte anbefale skift mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost, fordi det vænner barnet til rugbrødssmagen, - og rugbrød og grøntsager, kød og fisk, netop ofte serveres til frokost... Og når han begynder at skulle have skemad 4 gange dagligt, så vil jeg anbefale, at han får grød morgen og eftermiddag, og grøntsagsmos frokost og aften. På den måde passer det ofte ind med familiemaden, den madsammensætning over døgnet, som vi ofte har, og samtidig bliver maden godt fordelt, så han naturligt får noget fra alle fødevaregrupper. Frugt, bær osv. tilbydes sammen med grød, eller som dessert eller mellemmåltid.

Det er ...

Annonce

... rigtig dejligt, at han selv er begyndt at gribe ud efter skeen og gerne vil sidde med den i munden - og du skal endelig fortsætte med jeres to skeer. Stille og roligt må han også gerne begynde at få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på. Det kan være en blød frugtbåd som f.eks. appelsin, det kan også være brødskorper, en agurkering eller lidt kogte blomkål- eller broccolibuketter. De fleste børn er dog i 6 måneders alderen, før de begynder at kunne hånd-mund-koordinere, så de kan spise lidt selv...

Du skal også endelig lade ham drikke selv af sin kop. Det er rigtig godt, at han er glad for vand og lærer at drikke netop dette:)

Med hensyn til Ghee, så har jeg i 2017 talt med Fødevarestyrelsen omkring dette, og konklusionen var, at Ghee lavet i den oprindelige form (det vil sige lavet ud af smør) godt kan bruges som fedtstof til småbørn, men dog i variation med andre typer fedt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der findes forskellige former for Ghee, blandt andet vegetabilsk Ghee og blandingsprodukter af Ghee, og så den oprindelige form af klaret smør. Ghee af smør har samme fedtsyresammensætning som smør.

Anbefalingen omkring fedtstof er, at man tilsætter fedtstof til hjemmelavet grød og mos til børn under 1 år, og at man varierer mellem forskellige typer. Det er godt, hvis fedtstoffet ikke altid er smør, fordi barnet i forvejen får en del af denne type fedtstof via mælken. Derfor bør man variere med smørlignende produkter, samt f.eks. planteolier som majsolie, rapsolie, vindruekerneolie og olivenolie.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder